Türkiye # Amasya Gezimiz


  • Yeni başlayan bu adımımda Türkiye'den ilk durağım, üç yıldır gitmeyi planlayıp gidemediğim Amasya oldu. 
  • Eskişehir'den otobüsle yola çıkmaya karar verdim. Amasya Eskişehir arası da 8 saat 30 dakika sürüyor. Öncelikle aniden gelişen bir gezi oldu, önceden planlanmış değil. Cuma akşamı 23:45'teki otobüse bilet alarak başladık bu yolculuğa. 23:45'de otobüse bindim ve 9 saatlik yolculuk başladı. En öndeki koltuğu aldığım için güzel bir yolculuk oldu. Uzun zamandır ön koltuktan yolları izleyerek yolculuk yapmamıştım. Her neyse yol boyunca iki yerde mola verdik. Biri Sivrihisar'da diğer Sungurlu'da. 
  • Bu arada yol güzergahımız şöyleydi: Eskişehir-Ankara-Kırıkkale-Çorum-Amasya

AMASYA

  • Sekiz saatlik yolculuğun ardından Amasya'ya vardık. Hava epey soğuktu ama Eskişehir ve Amasya sanırım benzer iklim koşullarına sahip olduğu için alışılmadık bir durum değildi.
  • Amasya Otogarı yeni yapılmış ve şehir merkezine bir 10-15 dakikalık mesafe var. Tabi otobüs firmaları bunu düşünerek servis kaldırıyorlar. Servise bindim ve hiç bilmediğim şekilde meydan durağında indik. Meydan,anıt,çarşı hepsi aynı yermiş zaten. Dolayısıyla şehrin tam merkezindeydik ama bunu fark etmek biraz zaman aldı :D 
  • Merkezde indikten sonra Mehmet Varinli Caddesinde yürüdük biraz. Sabah erken saatleri olduğu için kepenkler yeni açılıyordu. Bir aşağı caddeye inerek galiba orası da Yavuz Acar Caddesiydi, Yeşil Irmak kenarına gelmiş oldum. İlk başta etkilenmemek elde değil. Klasik Anadolu şehirlerine nazaran güzel bir şehir izlenimi vardı. Kahvaltı için Yeşil Irmak kenarında simit-kafe tarzı bir yerde kahvaltımızı yaptık. Serpme kahvaltı değildi sadece poğaça çay ikilisi vardı. Oldum olası serpme kahvaltı olayını pek sevmedim zaten. Yeşil Irmak kenarında Yeşil Irmak Simit'de  kahvaltı yaptıktan sonra kısa bir plan yapmaya koyulduk. Yeşil Irmak Şehzadeler Gezi Yolunda yürüyerek gezi planına son şeklini verdik.
  • Önce uzak mesafedeki yerleri görecek daha sonra kaleye çıkacağız ve en sonunda şehir merkezinde, nehrin kenarında vakit geçirecektir. Zaten ilçelere uğrama planımız olmadı.

FERHAT İLE ŞİRİN AŞIKLAR MÜZESİ

  • İlk olarak şehre uzak kalan yerlerden başlayıp daha birbirine yakın yerleri öğleden sonraya bırakmayı düşündük. Dolayısıyla ilk olarak Ferhat ile Şirin Aşıklar Müzesine gittik. Gitme süreci biraz karışıktı. Durağı kaçırdığım için Tugay yolundan geri dönüp bir daha dolmuşa binmek zorunda kaldık. Sonuçta ulaştık oraya. 
  • İlk izlenim bir park gibi yapıldığı yönündeydi. Alt kata doğru bir müze girişi var ben girmedim, dışarıda ise Ferhat su kanalı ve Ferhat ile Şirin'in sembolik mezarları vardı. Onun dışında minyatür bir kaç şehir içindeki eserde vardı; Saat Kulesi, Bimarhane. Yöresel isminde birde ufak bir çadır var biz uğramadık ama giderseniz uğrayabilirsiniz. Daha sonra ordan çıktık.




AMASYA KALESİ

  • Sonraki durağımız Amasya Kalesi oldu. Çünkü şehrin dışında olmasa da çıkması uzun süren bir yer olduğunu söylediler. Öyleymiş de baya bir yokuş, eğim, viraj var .Yürüyerek çıkılır mı çıkılır ama bir saatte dinlenerek belki :D Ben de yürüyerek çıkmaya karar verdim ama daha 1.6 km varken vazgeçtim. Taksi çağırmayı düşündüm tekrar yürümeye başladım derken bir araç sağolsun durdu ve beni de kaleye kadar atıverdi. 
  • Kalenin girişi 5 TL Müze Kart orada geçmiyor. Girişten sonra Kaleyi gezmek için iki yol var. Birinde Zirve ve Bayrak diğerinde ise gözetleme kuleleri ve bir kaç eser daha. İlk önce gözetleme kuleleri tarafına gittim ama fazla ilerlemeden geri döndüm ve zirve tarafına doğru devam ettim. 
  • Zirveye çıkış merdivenlerden oluyor ama yanlarda korkuluk felan yol onun için dikkat edilmesi şart. Yaklaşık bir 200-250 basamak sonra zirvedesiniz. Yukarıdan manzara müthiş.Tüm Amasya ayaklarınızın altında.Amasya'ya giderseniz oraya mutlaka uğrayın. Akşamda giriş olsa Amasya'yı ışıklı olarak da görebilsek iyi olurdu aslında. 
  • Daha sonra aşağı indim ve taksi çağırdım bu sefer gözüm kesmedi o kadar yolu yürüyerek inmeye. Taksi ile Kale'den Saat Kulesi yaklaşık 20 lira tuttu. Taksici abiden de biraz tavsiye alarak yola devam ettim.





SARAY DÜZÜ KIŞLASI-CAMİLER




  • Artık saat öğle vaktini geçmişti. Acıkmaktan dolayı yemek yiyecek bir yer aradım. Abinin tavsiye ettiği yerler dışında Anadolu Mantı Evine gitmeye karar verdim. Amesia Mutfağı zaten gezi sitelerinde çok tavsiye ediliyor .
  • Bir mantı yemek fena olmaz diye düşünerek mantıcıya gittim. Anadolu Mantı Evi ırmak kenarında karşı tarafta bulunuyor. Orada Sinop Mantısı denedikten sonra çıktım. (Tavsiye edilir güzel mantı :D )





  • Artık müzeler hariç gezinin sonlarına doğru geldiğimizi farkettim ve daha saat 15.00 bile değildi. Müze gezmeye karar vermiştim ama sonra çok geçmeden vazgeçtim. 
  • Şehir merkezindeki anıta gittim ve hep tercih ettiğim gibi sokak sokak gezmeye başladım. Sonra kendi kendime Saray Düzü Kışlası'nı bulmuşum. Kışla dışarıdan gayet güzel. Görülmelidir muhakkak.
  • Kışlanın tarihi Osmanlı Dönemine dayanmakta olup, azınlık isyanlarına karşı kurulan 5. Alay için inşa edilmiştir.
  • Bir çok kez yıkılıp tekrar yapılmış ve en son 1986 yılında heyelan tehlikesiyle yıkılmıştır. 1997'de ise eski halinden ayrılmayarak tekrar inşa edilmiştir.
  • Saraydüzü Kışlası'nın Cumhuriyet tarihi bakımından da önemi büyüktür. Amasya Genelgesinin Dünyaya duyurulduğu yerdir Saraydüzü Kışlası.
  • Kışlanın yanında Büyük Ağa Camisi de bulunuyor. Oradan Kunç Köprüsünden geçerek karşıdaki Bayezıt Paşa Camisine de uğrayıp o civardan ayrıldık.



MÜZELER


  • Yeşil Irmak kenarına geldim. Burada Sabuncuzede Şerefeddin Tıp ve  Tarih Müzesi, Tarım Müzesi,  Saat Kulesi, Anıt ve Valilik hepsi birbirine yakın zaten onlara uğrayıp ayrıldık ve Yavuz Sultan Selim Meydanının diğer tarafına geçtik.
  • Sabuncuzede Şerefeddin Tıp ve Tarih Müzesi'nin geçmişi 14. yüzyıla kadar dayanmaktadır. Döneminin su sesi ve müzikle tedavi yöntemlerinin uygulandığı Anadolu'daki ilk hastanelerindedir. Cüzi bir giriş ücreti ile haftanın her günü ziyaret edilebilir.
  • Saat Kulesi ise Hükümet Konağının hemen yanında bulunuyor. 1865 yılında Ziya Paşa tarafından yaptırılan Saat Kulesi köprü yapılırken oluşan hasardan dolayı yıkılmış ve tekrar 2002 yılında inşa edilmiştir.
  • Anıt olarak bahsedilen yerde mükemmel bir Amasya Tamimi Anıtı da şehrin Milli Mücadele'deki Önemini anlatan türden bir eser.





  • Yeşil Irmağın karşı tarafında Hazeranlar Konağı ve Şehzadeler Müzesi bulunuyor. Şehzadeler Müzesi zaten Amesia Mutfağının hemen yanında. Köprüden geçerek buralara uğrayabilirsiniz. Ya da dar sokaklarda yürüyerek biraz tarihte yaşıyormuş gibi hissedebilirsiniz. Kral Kaya Mezarlarına da yine buradan çıkılıyor. Ben çıkmadım oraya maalesef.
  • Hazeranlar Konağı Amasya Defterdarı tarafından 1865 yılında yapılmıştır. İsmini ise içinde oturan Hazeran Hanım'dan almıştır.
  • Şehzadeler Müzesi, 15.-16. yüzyıla göre tamamen Anadolu Türk Evinin günümüze taşınması bakımından önemlidir. İçindeki eserler, eşyalar özenle, dönemine uygun seçilmiştir.
  • Kral Kaya Mezarları, Amasyayı bir dönem başkent olarak kullanan Pontus Krallığından kalma eserlerdendir.
  • Yeşil Irmağın karşından tekrar Şehzadeler Yoluna geçerseniz orada da caddenin hemen diğer tarafında Beyazıt Külliyesi var ama tadilat dolayısıyla girilmiyor.

.

  • Son olarak Şehzadeler Gezi Yolu üzerinde heykellerde mevcut. Özellikle orada bulunan Osmanlı Padişahı olan şehzadelerin heykelleri ve Amasya üzerine Mustafa Kemal Paşa'nın heykeli de bulunuyor.
  • Amasya'da bulunan ve Osmanlı Padişahı olan şehzadeler:
    • Yıldırım Bayezid Han, 
    • Çelebi Mehmet Han, 
    • II. Murat Han, 
    • Fatih Sultan Mehmet Han, 
    • II. Bayezid Han, 
    • Yavuz Sultan Selim Han 
    • III. Murat Han.
  • Daha da ilerlerseniz AVM'de bulunuyor.






GERİ DÖNÜŞ

  • Saat beşe doğru ise Meydan'dan halk otobüsüne binerek tekrar otogara geldim ve 18.00'daki Eskişehir otobüsü ile geri döndüm. Bu seyahat daha uzun planlanmıştı ama aşırı yorgunluktan dolayı erken bitti.

ŞEHİR İÇİ ULAŞIM

  • Şehir içi ulaşımda dolmuşlar ve özel halk otobüsü ve taksiler kullanılıyor. Dolmuşlara para ile binebilirsiniz. Özel halk otobüslerine ise kart ve biletlerle biniliyor. Bilet almadan binseniz bile kaptan bilet alacağınız yerde durup almanıza müsaade ediyor yani biletim yok diye binememe gibi bir durum söz konusu değil. Özel halk otobüsü biletleri ise belediyenin bazı duraklarda bulunan küçük kart doldurma ofislerinde ve marketlerde satılıyor. Biletin fiyatı 2.75 TL.
  • Otobüslerin hepsi herhalde çarşıdan geçiyor. Direk Yeşil Irmak kenarından geçen ben görmedim. Sadece 11 numara yeni otogara gidiyor. Bunu da buraya bırakalım faydalananlar olursa diye.









Yorumlar